top of page

Ten řízek není modrý

Tento příspěvek nemá moc společného s knihami, pokud se ovšem nerozhodnete studovat kuchařky francouzské kuchyně. Tento příspěvek je povzdechnutím nad tím, jak mohou gramatickému náckovi chyby v jídelním lístku a neochota personálu i hostů zmařit kulinářský požitek.


Asi jste pochopili, že narážím na oblíbený pokrm s názvem Cordon Bleu. Zjistila jsem však, že existuje část populace, která buď neumí číst, jsou dislektici nebo záměrně ignorují písmenka. Slavný pokrm se totiž v mnoha případech jmenuje nebo je vyslovován jako [gordon blú].


Název pochází z francouzského kuchařského vyznamenání, modré stuhy, to zjistíte asi tak po dvou sekundách na Wikipedii (nehledě na to, že jsem se právě dozvěděla, že má být z telecího, nikoli drůbežího masa). Potíž vidím jednak v omezené schopnosti Čechů vyslovovat francouzská slova (ono takové [kɔʁ.dɔ̃ blø] na srozumitelnosti moc nepřidá) a jednak v nízké schopnosti se poučit, uvědomit si, že nemám patent na rozum (a francouzský jazyk).

Typická situace v restauraci: host požaduje [kordon blø], číšník si poznamená "jednoho gordona". U vedlejšího stolu si elegantně vyhlížející dáma středního věku objednává [gordon blú] a situace se opakuje.


Už jsme si zvykli, že například s italskými jídly bývá trochu legrace. Už neříkáme [gnoči], krásné slovo gnocchi [ňoki] alespoň občas počeštíme na noky. Minimálně obsluha italské restaurace by si ale výslovnosti prodávaných jídel mohla být vědoma. Stává se mi, že si objednávám pizzu quatro stagioni [kuatro stadžóny] a číšník mi ji podává se slovy [kvatro stadžijony].


Vrcholem mého gramatického náckovství však byla situace (ano, v té stejné italské restauraci), kdy jsem číšníkovi vysvětlovala, že si nemůžu dát jejich lasagne z poledního menu, protože obsahují ragů.


Přiznávám, dala jsem si je při příští příležitosti, přeci jen hlad je silnější než hrdost jazykové správnosti. Vám však přeji, abyste buď patřili do té kategorie "je mi to fuk, hlavně, že se to dá jíst", nebo si alespoň nenechali lidmi kolem sebe ze svého jídla udělat jedno velké "blé".



Výhodné počtení
Archivní počtení
Tagy
bottom of page