top of page

Příliš stará na young adult?

Přiznejme si to. Stárneme. Všichni a bez výjimky.

"Je mi přes třicet a stále čtu young adult" je však poslední dobou poměrně běžná diagnóza, která se ani mně nevyhnula, i když v posledním roce mám pocit, že jsem poněkud kritičtější než dřív. Některé knihy, které mé bookstagramové okolí doslova vynáší do oblak, mi připadají blbé (ukázkou za všechny budiž Renegáti Marissy Meyer).


Zrovna v době, kdy jsem se touto myšlenkou začala více zaobírat (jasně, že za to může postup na vyšší level bytí ve spojení s další knihou, jejíž závěr mě neuspokojil – Arabella z Marsu) vyšel na blogu Goodreads příspěvek s názvem: Lze být příliš starý pro YA? Názor experta: Ne (anglicky) – vidíte? Synchronicita funguje!



Autorka se v něm pozastavuje nad mírou fanouškovství čtenářů young adult literatury a díky přístupu k datům možná největší databáze knih a čtenářů může s klidem prohlásit, že 64 % lidí, kteří uvedli, že přečetli Hunger Games jakožto typického zástupce této literatury, spadá do věkové kategorie 18 až 35 let.


Young adult jako žánr je při tom psán primárně pro čtenáře, kteří již vyrostli z dětských knih, ale ty "dospělácké" pro ně ještě tak úplně nejsou, tedy zhruba ve věku 14 až 19 let. Hrdinové v nich zpravidla procházejí nějakou formou přechodového rituálu, který je posouvá blíž dospělosti – ať už se jedná o nalezení lásky, prvního vážného vztahu, nebo třeba uvědomění si svého místa v probíhajícím konfliktu, převzetí moci nad silami lidskými či nadpřirozenými.


Téma sexu by přitom mělo být omezeno či idealizováno, avšak nemusí se mu zcela vyhýbat. Násilí naopak zjemňováno nebývá – jak řekla v rozhovoru Joelle Charbonneau, začala psát YA, aby mohla vraždit teenagery dosti brutálním způsobem. V její dospělé tvorbě přitom toto téma nebylo přijímáno kladně.


New adult



O něco starší hrdiny (cca 18 až 28 let), o něco tvrdší sex a o něco dospělejší akce a intriky potom najdeme v žánru, jehož označení se u nás zatím zcela neuchytilo a stále je vnímáno jako YA, totiž new adult. A troufám si tvrdit, že i na našem trhu najdeme série, které se postupem doby propracovaly z jedné "škatulky" do druhé, např. Dvůr trnů a růží od Sarah J. Maas je čistokrevnou YA, díky dalším událostem a explicitnímu vyjádření sexuálních hrátek hlavních hrdinů bych pokračování zařadila mezi new adult.

 

Stejně tak Jiskra v popelu autorky jménem Sabaa Tahir je v prvním díle dosti napínavou, i když jinak nevinnou záležitostí. Jak ale hrdinové stárnou, měli by stárnout také čtenáři. Od druhého dílu je podle mě série typickým představitelem new adult.

 

Jelikož jsem ale starší než new adult a podle všech známek bych měla patřit do kategorie "čistokrevně dospělých", navíc mám pocit, že v tom nejsem sama (věřím, že takových, pro které je kniha Dospělost je mýtus málem Biblí, je více), chtělo by to ještě nějakou kategorii. Něco jako Forever young, naval knihu a vypadni. Můžeme potom po sobě s (více než) o polovinu mladšími děvčátky podezíravě pokukovat ve frontě na podpis naší oblíbené autorky.


No a co? Dokonce i experti z Goodreads tvrdí, že nelze být příliš starý pro young adult ;-)





Výhodné počtení
Archivní počtení
Tagy
bottom of page