top of page

Rok 2018 v knihách

aneb rekapitulace.

Tento text potřeboval vzniknout, sám se ozval a chtěl být sepsán. Rok 2018 končí a já si už plánuji nová knižní předsevzetí. Chci tedy shrnout, co se mi povedlo, co nepovedlo a co bych ráda zvládla v roce 2019.


Některá z mých předsevzetí jsem si sepsala na stránce Resty 2018, další potom v blogovém příspěvku. Abych to shrnula, šlo mi o přečtení 100 knih, pravidelné přispívání na blog, snížení počtu půjčených knih z knihovny a vyprázdnění konta "currently reading" na Goodreads.



Co se povedlo:

  • Goodreads Challenge končím na 111 knihách, 48 z toho byly audioknihy.

  • V poličce "právě čtu" mám jednu papírovou knihu, jeden anglický e-book a jednu audioknihu. Zmizely dvě knihy, z nichž jednu jsem četla rok a druhou dokonce tři.


Remíza:

  • Konto v knihovně jsem ze 34 snížila na 30, málo toho ubylo, některé knihy jsem jen vyměnila za jiné a celkově jich opravdu málo opravdu přečetla.

  • Pravidelné přispívání na blog – dařilo se jen chvílemi a neubránila jsem se antedatování některých příspěvků. Ve druhé polovině roku za to mohla také nová práce, kdy prostě ve dlouhém týdnu nemám volný víkend a tím pádem ani čas na čtení a psaní.


Vyložené selhání v předsevzetích pociťuju jen v jedné položce, a tou jsou právě knihy z knihovny, některé kousky mám doma už přes tři roky (legálně a dokonce jsem už jednou platila výpalné).

 

Rekapitulace knih čtených v roce 2018


Zkusím to bez Goodreads, které je mým věrným přítelem při dotazech typu: "Co jsi četla v poslední době zajímavého?"


Audioknihy, na které si nejdříve vzpomenu, jsou povídky Oty Pavla načtené Miroslavem Donutilem, tedy úplně první audiokniha tohoto roku (dobře, teď jsem si to v Goodreads ověřila) a Smrt je mým řemeslem. Donutila mám ráda a i když je jeho brněnský přízvuk považován za nevhodný k vyprávění povídek z okolí Berounky, druhá část se sportovními fejetony byla nezapomenutelná. Druhá audiokniha zanechala opravdu hluboký dojem díky svému tématu i zpracování.


Zklamáním letoška byli jednoznačně Renegáti. Čekala jsem pecku, dostala průměr, navíc s dost blbou premisou. Young adult jako žánr chápu, ale zatímco bojující mládež ve světě Hunger Games má své opodstatnění, tady jsou rozjívejí puberťáci posíláni na vojenské mise, které zákonitě musí skončit tragédií a trestem za neposlušnost je jim třídenní domácí vězení. Jako fakt.


Knižní zážitkem byla beseda k audioknize Hana, kterou pořádala iLiteratura a které se účastnila jak autorka Alena Mornštajnová, tak i jedna z vypravěček, Tereza Dočkalová. Já jsem seděla vedle ní na pódiu a mluvila o audioknize z pozice recenzentky.


Knihy, které mě mrzí, že jsem koupila, ale nepřečetla, mají obě japonskou tematiku. Jedná se o absynthovku Ganbare! Workshopy smrti od Katarzyny Boni a Probudím se na Šibuji od české autorky Anny Cimy. Jistě se dostanou na přední příčky mého "chystám se číst" roku 2019.


Za kiks roku vyhlašuji fakt, že jsem na Světě knihy něco blbě řekla před zástupci Audiotéky (de facto nepochválila jejich favorita v soutěži o audioknihu roku, ve které jsem byla jednou z 19 členů poroty), načež mé prohlášení bylo vytrženo z kontextu, překrouceno a použito proti mně. A tak jsem o porotcování pro příští rok přišla. Nevadí, je to pro mě poučení a také mám volné roce pro audioknižní sekci nově zformované Akademie science fiction, fantasy a hororu (btw. nemám pocit, že bych svou práci v porotě odvedla nepoctivě, kdyby to náhodou někoho zajímalo).


Nejlepší knihu bez nápovědy Goodreads nedám, a tak si ji nechám do videa nebo některého z příštích příspěvků.

 

Předsevzetí pro rok 2019

  • Goodreads Challenge tentokrát nastavím na 120. Kdyby to bylo menší číslo než letošní výsledek, nebyla by to výzva. Navíc chci číst víc komiksů, takže si snad udělám hned z kraje roku náskok.

  • Knihy z knihovny. Jo, fakt s nimi musím pohnout. Takže aspoň jednu měsíčně přečíst a vrátit.

  • Pratchettovky – šest knih ze Zeměplochy, které jsem zatím nečetla. Ježíšek mě zásobil a třeba vyjde i nová audiokniha. Skončila jsem u Malých bohů nebo knihy Dámy a pánové.

  • Slovenské knihy nebo knihy ve slovenštině. Čtyři do roka jsou zvládnutelné, navíc je tu i spousta hezkých audioknih.

  • Non fiction. Chtěla bych se víc věnovat nebeletristickým kouskům, takže deset za rok by mohlo pro začátek stačit. Biografie, populárně naučné, rozhovory s lidmi, kteří opravdu existují apod.

  • Nekoupím si žádnou novou knihu. Tohle bude fakt těžké, ale máme stop stav. Není místo, nejsou peníze, doma spousta nepřečtených záležitostí, v knihovně se jim po mě stýská. Výjimky: koupím knihu někomu jako dárek, dostanu příspěvek a slevu kolem Vánoc a narozenin, zúčastním se akce, kde bude možnost nechat si knihu podepsat autorem, Svět knihy (s velmi omezeným limitem), superslevy na e-knihy.

To vypadá splnitelně, ne?


Ne, máte pravdu, to s těmi novými knihami je fakt kruté...


Ale nemusíte mít obavu o mou příčetnost, v posledních dnech stále ještě letošního roku jsem si koupila nebo objednala několik knih, které jsem nedostala k Vánocům ani nesehnala v povánočních slevách. Jakmile dorazí, bude nový bookhaul ;-)


Výhodné počtení
Archivní počtení
Tagy
bottom of page