top of page

Svět knihy 2018 – bookhaul

Letošní letní (vzhledem k počasí) Vánoce jsou za námi a i přes očekávanou počáteční nepřízeň osudu to i pro mě opět letos stálo za to. Ze čtyř dnů veletrhu Svět knihy jsem v jeho útrobách strávila tři dny, které jsou nyní reprezentovány trojicí barevných pásek na mé ruce. Jak dlouho asi vydrží? Stay tuned, nyní se ale podívejme na mé úlovky, obohacení knihovny a také inventuru toho, co jsem nakoupila loni a doposud nepřečetla.


Čtvrtek


Tradiční den určený zejména odborné veřejnosti jsem strávila především obhlídkou stánků a také návštěvou různých kulturních akcí. Mé cesty se nakonec v podstatě smrskly na trasu z rohu levého do rohu pravého křídla a zpět, mezi audioknihami a fantastikou.



Původní předpoklad zahrnoval posledních asi 900 Kč, kvůli kterým jsem rozbila prasátko, a něco málo navíc na účtu. Ještě doma jsem prošla svůj to-read list na Goodreads a postupovala striktně podle něj. První den tedy jen to nejdůležitější.


Prohnilé město a Renegáty jsem potřebovala stoprocentně a vůbec nevadilo, že se kvůli nim musím probít davem o polovinu mladších knihomolek. Prohnilé město bude chtít každý, kdo si zamiloval Šest vran, Renegáti jsou zase Must-have pro fanoušky Měsíčních kronik.


Warren XIII. je pokračování knihy, kterou jsem četla a která mě sice nijak závratně nezaujala, vzpomínám na ni ale ráda a její grafická podoba je zkrátka nezapomenutelná.


Podzemní železnice je kniha oceňovaná na Goodreads celou Amerikou a polovinou zbytku světa, navíc její autor, Colson Whitehead po prázdninách přijede do Česka. Její překlad jsem tedy více než uvítala (protože jsem lenoch a čtení anglicky mi trvá moc dlouho) a přeju knize více nadšených českých čtenářů. A doporučuje ji i Oprah!


A nakonec komiks. Ten nesměl chybět. Navíc jsme ke stánku zavítaly společně s Olgou Nofreeusernames, takže jasná volba. Čarodějova nevěsta i další série, které mám v úmyslu číst a vlastnit, mají více pokračování, vzhledem k finanční tísni jsem ale musela vybrat pouze jednu.



Pátek


Přišla výplata. To je nejlepší zpráva, kterou v pět ráno lze dostat. Mohla jsem tedy pokračovat ve svém seznamu a navíc přihodit i jednu žhavou novinku, o jejíž existenci jsem se dozvěděla při náhodné návštěvě stánku.



Můj pátek se nesl ve znamení audioknih. Těch digitálních můžu mít nepočítaně (a díky Audioknize roku stále mám), zakoupila jsem ale i dva fyzické kousky, ačkoli mám s MP3 CD trochu problém (stará věž, která neumí MP3, takže poslech pouze v autě nebo poměrně složité přesouvání do telefonu). Osm hor proto, že se veletrhu účastnil autor i vypravěč – Paolo Cognetti a Pavel Batěk. Tito dva muži nejen, že mají shodné jméno, jsou si dokonce i fyzicky podobní! A Soudné sestry jsou prostě nutnost. Křest se Zuzanou Slavíkovou a režisérkou Jitkou Škápíkovou se sice konal v neděli, kterou jsem už vynechala, předchozí Pratchettovské audioknihy mám ale také na CD (ty ještě nevydával OneHotBook), takže chci v této sbírce pokračovat na fyzických nosičích.


Tchajpejčany jsem ulovila u stánku tchajwanské literatury, kde je již tradičně prodávala sama překladatelka. I když měla pro letošek jinou novinku, sáhla jsem po této knize a hodlám si rozšiřovat obzory. Mé loňské tchajwanské dílo, Strážci mého osudu, byli opravdu zajímaví.



Argo. Tradiční místo nákupů. Strom viselců od Bena Aaronovitche byl pro mě překvapením, přikládám to ale spíš faktu, že jsem se čtením série s Peterem Grantem trochu pozadu. Třetí audiokniha bude až příští rok, takže mám spoustu času na zbylé nepřečtené díly. Na podzim navíc vyjde druhý komiks a zaslechla jsem, že se slovutný autor chystá opět do Prahy, aby jej uvedl. Pokud se to potvrdí, nechám si podpisem opatřit i Strom viselců.


Dívka, která upíjela měsíc vyšla v rámci zatím posledního Velkého knižního čtvrtku. Tehdy jsem ale dala přednost jiným titulům, a tak jsem toto fantasy pro mladší čtenáře ulovila až teď. Milým překvapením byly také hezké pohlednice v tašce, do které Argo knihy balí.


Potom jsem znovu navštívila stánek, u kterého jsem již ve čtvrtek snížila počty Warrenů třináctých, tedy Paseky. Tentokrát se mnou odešly druhé Záleskautky, protože jednička byla naprosto úchvatná, a také komiksová novinka Ovoce poznání. Když se kdosi z přihlížejících zeptal jednoho z prodavačů, která kniha je jejich letoštní TOP, doporučovat právě tuto. Pojednává o...


...ženském pohlavním orgánu, řekněme. Sama jsem zvědavá, nic o knize nevím a je to má letošní festivalová divoká karta.


Zbývající dvě knihy mého pátečního seznamu jsou Hon a Velké problémy v malém Vietnamu, které byly přílohami Pevnosti plus a daly se na Světe knihy pořídit za 40 Kč. Funny fact: Kotletova kniha samotná se na jiném stánku prodávala v akci za 150 Kč.


Podpisy


Pátek byl jediným dnem, kdy jsem vychytávala podpisy osobností. Audioknihu Osm hor jsem koupila právě kvůli možnosti personalizace přebalu. U Velkých problémů to vzniklo tak nějak samovolně, na Kotletovu přednášku jsem původně ani neplánovala jít, nakonec ale i tu mám označenou mistrovým klikyhákem. Jedinou knihu Gábi Koukalové jsem na Svět knihy již přinesla. Bylo to trochu jako nosit dříví do lesa a sovy do Atén. Předchozí autogramiádu v Luxoru jsem nedala, tentokrát byla fronta zvládnutelná.


A zde je výsledek:


Sobota


Plán na sobotu zněl: užít si Humbook stan, pozdravit Martina Bečana, setkat se s Věrkou a koupit od ní jednou čtenou Agnes za poloviční cenu, podívat se po poslední chybějící knize ze seznamu, večer jít na koncert Pavla Bareše. Konec.


Výsledek vypadal takto:


Humbook Stage jsem objevila, usadila se u přednášky o LGBT a tu opustila před koncem, protože se dostavil hlad. Po jeho zahnání jsem splnila první quest – pozdravit Martina Bečana. S ním mám v plánu hlavně vyměňovat Pokémony.


Na kolegyni blogerku Věrku jsem sice chvíli číhala, nicméně i tento cíl jsem splnila a komiksová knihu Agnes a sedmý host se přesunula z jejího do mého batohu. Škoda, že se to nepovedlo dřív, autorka byla na Světě knihy a den před tím měla autogramiádu. Takže Agnes bez podpisu.


Místo užívání si Humbook programu jsem se věnovala networkingu a konečně se osobně setkala se zakladatelem FantasyMagu, Jirkou Hiemerem. Společně jsme zamířili na předávání cen Akademie SFFH (jakože sci-fi, fantasy a hororu) a "užili si" zaručeně nejstrašnější program celého veletrhu. Nechci se rozepisovat, ale byla to fraška, někde na půli cesty mezi amatéřinou a diletantstvím.


V další části networkingového odpoledne jsem zamířila do sálu audioknih na povídání o Anihilaci, která vyjde v audioknižní podobě již příští týden, z kteréžto zprávy jsem byla natolik nadšená, že mi Jakub Horák z webu Naposlech nabídl, ať ji pro ně zrecenzuji. Wow!



A potom jsem našla svůj poslední cíl – Ve stínu rudé věže. Fantasy knihu z mírné budoucnosti, ve které je Liberec hlavním městem Česka. Karolina Francová již publikovala povídku z tohoto prostředí ve sbírce Žena se lvem, která byla famózní. Knihu jsem proto bezpodmínečně musela mít.


Potom jsem (bylo to ve stánku Sequoye) jen lehce shlédla doprava dolů a padl mi zrak na neopakovatelné slovo: NIX. Garth Nix. Frogkisser byla další z věcí na mém to-read listu, ale netušila jsem, že vyšel překlad. Na stánku mě ujistili, že jsou tomu asi dva týdny. Žabí polibek se připojil k rudé věži.


Poslední knihou se stala pro mě naprosto neznámá věc: kniha Margit Slimákové – Velmi osobní kniha o zdraví. K tomuto kousku jsem přišla následujícím způsobem:


Řekněme, že mým osobním útočištěm byl i přes vedro v levém křídle stánek Audiolibrixu. Petra (pokud sledujete jejich podcasty, víte, o koho jde) byla velmi ochotná prolévat mě po celé tři dny tamní skvostnou kávou, a tak jsem se ráda vracela. Při čekání na konec sobotního odpoledne (stále jsem měla v plánu jít na večerní koncert) jsem se zdržela v tomto stánku na velmi, velmi dlouho. Jeden z Audiolibrixáků přišel s knihou Margit Slimákové a my si ji s Petrou začaly prohlížet.


Petra dospěla k tomu, že ji musí mít, Audiolibrixačka Mirka se k výpravě na stánek Albatrosu taktéž připojila, a tak jsme šly. Knihu si koupily obě. Mně se také líbila. Přemýšlela jsem dvakrát (nekecám!). A pak si ji koupila též, abych netrhala partu.



Na koncert kapely Pavla Bareše jsem nešla (sorry, Pavle). Skončila jsem s rozvernou audioknižní partou v zahradní restauraci a kdybych neměla v plánu jet domů autem, snad by se jim podařilo mě i opít. I tak to bylo pravděpodobně nejlepší zakončení Světa knihy, jaké jsem doposud zažila.


Díky a příští rok na shledanou.


 

A teď ta loňská inventura


Loni jsem pořídila:


  • Komiks Řeky Londýna – přečteno

  • Válka zrcadel – nepřečteno

  • Koruna – přečteno

  • Strážci mého osudu – přečteno

  • Islám – nepřečteno

  • Hygge – nepřečteno

  • Love × Style × Life – nepřečteno

  • Pták a veverčák – přečteno

  • Tokijský ghúl 3 – nepřečteno

  • Ekhö 1 – nepřečteno

  • Básně psané na pytlíky na zvratky – nečteno, byl to dárek

  • Šerá hlídka – nepřečteno

  • Ghost in the Shell – přečteno

  • Sólo – vlastně jsem neměla v zájmu číst, jen se mi líbila obálka


Skóre: zakoupeno 14 knih, přečteno 5, nečteno 7, mimo 2


Letos: zakoupeno 16 knih, 2 audioknihy, dárků 0



Výhodné počtení
Archivní počtení
Tagy
bottom of page